26 Μαΐου 2010

Η ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ

Τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών Θεωρητικής Κατεύθυνσης είναι σαφή και κατανοητά, ως προς τη διατύπωση, και παρουσιάζουν την απαιτούμενη διαβαθμισμένη δυσκολία στα επιμέρους στοιχεία τους.
Επισημαίνεται, όμως, ότι τόσο τα Ηθικά Νικομάχεια του Αριστοτέλη (διδαγμένο κείμενο), όσο και έργα του Ξενοφώντα (αδίδακτο κείμενο) έχουν επιλεγεί κατ’ επανάληψη, την τελευταία δεκαετία, ως εξεταζόμενα και συνεπώς είναι «αναμενόμενα» κείμενα.


Ι. ΔΙΔΑΓΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια Β 6, 12-16

Οι ερωτήσεις απαιτούν γνώση των σχολίων του διδακτικού βιβλίου, αλλά και βαθύτερη γνώση
του κειμένου καθώς και ενεργοποίηση της κρίσης των μαθητών.
Ειδικότερα, στη Β1 ερώτηση ο μαθητής πρέπει να διατυπώσει όλες τις προκείμενες των συλλογισμών του Αριστοτέλη, για να φτάσει στο ζητούμενο συμπέρασμα. Η απάντηση απαιτεί αφενός γνώση των ερμηνευτικών σχολίων του διδακτικού βιβλίου και αφετέρου δημιουργική συνθετική ικανότητα.
Η Β2 ερώτηση απαιτεί τη μεγαλύτερη σε έκταση απάντηση, για τον πλήρη σχολιασμό, δεδομένου ότι στα χαρακτηριστικά της αρετής συνοψίζονται τα βασικά στοιχεία της αριστοτελικής ηθικής.
Η απάντηση στη Β3 ερώτηση αποτελεί απλή απομνημονευτική αναπαραγωγή μιας παραγράφου του διδακτικού βιβλίου.
Η λεξιλογική ερώτηση Β4 δεν παρουσιάζει ιδιαίτερες δυσκολίες.

ΙΙ. ΑΔΙΔΑΚΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: Ξενοφώντος Aπομνημονεύματα Βιβλίο Δ, κεφ. VIII, § 8-9

Το αδίδακτο κείμενο, αν και δεν παρουσιάζει δυσχέρειες ως προς την κατανόηση, είναι, σε ορισμένα σημεία, δύσκολο να αποδοθεί σε άρτιο νεοελληνικό λόγο.
Οι γραμματικές και συντακτικές παρατηρήσεις (Γ1-Γ3α) κινούνται στην παραδοσιακή τυπολογία των θεμάτων των τελευταίων ετών. Ωστόσο, η αναγνώριση και η ανάλυση του λανθάνοντος υποθετικού λόγου (Γ3β) απαιτεί πληρέστερη γνώση της θεωρίας του Συντακτικού.
Η Π.Ε.Φ. θεωρεί ότι η επί σειράν ετών στερεότυπη διατύπωση των θεμάτων στα Αρχαία Ελληνικά και η εξάντληση των επιλεγόμενων διδαγμένων κειμένων υπαγορεύουν την ανάγκη ανανέωσης και εμπλουτισμού της διδασκόμενης ύλης και την κριτική θεώρηση των κειμένων.

Από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου